Samochód hybrydowy plug in czy zwykły

Różnica między plug in a hybrydą

Dla tych, którzy zawsze marzyli o wolności i wygodzie płynącej z jazdy samochodem w pełni elektrycznym, ale odstraszał ich ograniczony zasięg na jednym ładowaniu, hybrydy plug-in mogą być tym, czego potrzebuje. Nie tylko pozwalają kierowcom cieszyć się długimi podróżami przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej jako paliwa, hybrydy PHEV również znacząco zmniejszają emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Cicha jazda i dobre przyspieszenie znacząco  poprawiają komfort podczas dłuższych podróży – zwłaszcza jeśli są wzniesienia. A co najlepsze? Te samochody mogą nawet sprawić, że będziemy mogli jeździć w strefach zielonych bez hałasu silników benzynowych w pobliżu nas.

Zasięg samochodu hybrydowego i plug in

Hybryda plug-in – czyli PHEV – z naładowanymi bateriami pozwala na jazdę elektryczną na dystansie około 60 kilometrów. Jest to zasięg dłuższy niż przeciętny dzienny przebieg dla europejskiego kierowcy. W tym czasie jazdy na akumulatorach, samochody plug in zamieniają się w pełni funkcjonalne i bezemisyjne pojazdy elektryczne, które są zarówno ciche, jak i dynamiczne.

Dojazd do pracy samochodem hybrydowym plug in staje się o wiele przyjemniejszy i bardziej efektywny. Dobrym przykładem funkcjonalnej limuzyny plug injest Skoda Superb iV. Pojemność akumulatorów w Skoda Superb iV wynosi maksymalnie 13 kWh. To oznacza, że pełne naładowanie akumulatorów kosztuje, w zależności od taryfy od kilku do maksymalnie kilkunastu zł. Właściciele fotowoltaiki którzy posiadają nadwyżki prądu w magazynie energii mogą codziennie ładować hybrydę plug in za darmo. Na pełnym akumulatorze można przejechać do 40 do 55 km.

Zasięg pojazdów hybrydowych nie jest tak imponujący, jak pojazdów elektrycznych czy chociażby hybryd plug in. Na baterii trakcyjnej hybrydy mogą przejechać tylko około 1 lub 3 kilometrów zanim będą potrzebowały energii z silnika spalinowego. W standardowym samochodzie hybrydowym, silnik elektryczny jest wykorzystywany do wspierania silnika spalinowego w najtrudniejszych momentach. Ruszanie i gwałtowne przyspieszanie to momenty kiedy silnik spalinowy ze względu na swoją charakterystykę momentu obrotowego nie jest zbyt wydajny. Z kolei podczas hamowania, energia kinetyczna rozpędzonego samochodu jest wytracana przez prądnicę samochodu hybrydowego. W ten sposób odzyskiwana jest energia i możliwe jest podładowanie baterii hybrydy. Jazda w korku to ciągłe ruszanie i hamowanie. W takich właśnie warunkach samochód hybrydowy pracuje najefektywniej. Bateria jest ciągle doładowywana a silnik elektryczny wspomaga ruszanie. W takich warunkach zasięg 3-6 km jest w zupełności wystarczający. Należy się jednak liczyć z tym, że nadal głównym źródłem napędy pozostaje silnik spalinowy. W związku z tym spalanie benzyny, ropy lub lpg będzie wyższe niż w przypadku hybrydy plug in.

Ładowanie hybrydy

Hybrydy plug in posiadają duże akumulatory, przeważnie o pojemności kilkunastu kWh. W trakcie jazdy naładowanie tak dużej baterii wyłącznie przy użyciu rekuperacji byłoby bardzo trudne do osiągnięcia. Dlatego hybrydy plug in posiadają gniazda które umożliwiają ładowanie akumulatora za pomocą przenośnej ładowarki lub wallbox. Dzięki temu, można nocą naładować akumulator i rano skorzystać z jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym. Ładowanie hybrydy plug in nawet przenośną ładowarką do samochodów elektrycznych trwa przeważnie 4 godziny. Jeśli samochód można ładować mocniejszą ładowarką np. Wallbox 11kW to bateria zostanie naładowana w nieco ponad godzinę.

Przeciętny dojazd do pracy i z powrotem wynosi około 50-60. Właśnie taki dystans przeważnie może pokonać hybryda plug in np. Skoda Superb iV lub Mitsubishi Outlander na samym prądzie. Silnik spalinowy włącza się po wykorzystaniu energii zmagazynowanej w akumulatorach lub w sytuacji gdy zapotrzebowanie na energię znacząco wzrasta, np. podczas agresywnego przyspieszania lub jazdy autostradowej z wysoką prędkością.

Zwykłe samochody hybrydowe mają dużo mniejsze akumulatory o pojemności kilku kWh. Pojemność jest dostosowana do możliwości ładowania przez rekuperację. Zbyt duża bateria w samochodzie hybrydowym byłaby wiecznie niedoładowana. Byłoby to więc zwykłe marnotrawstwo.

Hybryda plug in czy zwykła?

Samochody hybrydowe to bardzo dobry kompromis między oszczędną jazdą a możliwością łatwego zwiększenia zasięgu przez tankowanie. Samochody w pełni elektryczne umożliwiają bardzo tanią jazdę w niezwykle komfortowej ciszy. Nie bez znaczenia jest również liniowy sposób oddawania mocy który zapewnia bardzo dobre przyspieszenie. Dlatego coraz więcej osób chce jeździć w trybie elektrycznym. Taką możliwość dają hybrydy plug in. Codzienne doładowanie akumulatora prądem zapewnia dużo tańsza jazdę niż w przypadku samochodu spalinowego.

Porównując samochody hybrydowe plug in oraz zwykłe hybrydy warto zwrócić uwagę na dwa aspekty.

Oszczędności z eksploatacji będą na pewno niższe w przypadku hybrydy plug in. Możliwość jazdy wyłącznie na prądzie znacząco obniża koszt przejechania każdego km. Zwykły samochód hybrydowy korzysta ze wsparcia silnika elektrycznego więc spalanie benzyny będzie wyższe niż w przypadku plug in. Oczywiście różnica jest zauważalna przy wykorzystaniu hybrydy podczas jazdy w mieście lub w trybie mieszanym. Podczas długich przejazdów autostradowych wszystkie samochody hybrydowe osiągają podobne oszczędności względem samochodów spalinowych.

Koszt zakupu hybrydy plug in będzie prawdopodobnie wyższy niż zwykłej hybrydy. Kilkukrotnie większe, a przez to pojemniejsze akumulatory stanowią duży koszt wliczony w cenę auta. Hybrydy plug in posiadają również bardziej skomplikowaną instalację elektryczną która daje możliwość ładowania baterii z zewnątrz.

Dla kogo hybryda plug in?

Hybrydę plug in taką jak Skoda Superb iV mogą brać pod uwagę osoby które codziennie pokonują do 50 km w czasie dojazdu do pracy i z powrotem oraz mają możliwość naładowania hybrydy w pracy lub w domu. Właściciele domów jednorodzinnych mają ułatwione zadanie, wystarczy hybrydę podłączyć pod specjalną ładowarkę. Hybryda plug in jest wręcz idealnym rozwiązaniem dla posiadaczy instalacji fotowoltaicznej. Darmowe ładowanie samochodu pozwala przyspieszyć zwrot z inwestycji w fotowoltaikę.

Osoby które mieszkają w blokach i nie mają możliwości zamontowania ładowarki wallbox np. w garażu podziemnym a chcą cieszyć się ekonomiczna jazdą mogą wybrać standardowy samochód hybrydowy. Przy braku możliwości ładowania, hybryda plug in osiągnie podobne spalanie co miękka hybryda. Oszczędności na paliwie będą więc podobne ale hybryda plug in będzie droższa w zakupie.