Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne są przyszłością, ale wymagają one gniazdka do ładowania. Jeśli chcesz mieć własny samochód elektryczny warto zakupić wallbox lub przenośną ładowarkę do samochodów elektrycznych.

Ładowarka ścienna lub przenośna do samochodów elektrycznych to doskonały sposób na tanie ładowanie samochodu. Ładowarki ścienne czyli Wallbox mogą być zainstalowane w garażu podziemnym, pod wiatą samochodową albo na firmowym parkingu.

Jaką ładowarkę do samochodu elektrycznego wybrać?

Na rynku dostępne są dwa rodzaje ładowarek do aut elektrycznych:

  • ładowarki przenośne – zasilane napięciem 230V dają możliwość podładowania baterii w samochodzie elektrycznym
  • ładowarki stacjonarne typu Wallbox – zasilane napięciem 400V pozwalają w ciągu kilku godzin naładować baterię samochodu elektrycznego do pełna

Przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych

Ładowarki przenośne posiadają zintegrowany przewód zasilający Type 1 lub Type 2 z jednej strony i standardowy wtyk do gniazdka 230V z uziemieniem. Ładowarki przenośne są bardzo wygodne w użyciu ze względu na swoją niską wagę i poręczność. Przeważnie cała ładowarka z kilku metrowym kablem Type 2 mieści się w schowku bagażnika. Ładowarki przenośne 230V dysponują przeważnie mocą do 3,6 kW. Jest to więc dobre rozwiązanie do ładowania samochodów hybrydowych PHEV lub awaryjnego doładowania samochodu elektrycznego. Samochody elektryczne z dużymi bateriami, jak np. Tesla S, gdzie bateria ma 85 kWh pojemności to zbyt duże wyzwanie. Naładowanie baterii takiego samochodu zajęłoby prawie dwie doby. Przenośna ładowarka do samochodów elektrycznych może się sprawdzić w sytuacji gdy samochód pokonuje w ciąg dnia stosunkowo niewielkie odcinki i jest podłączony do ładowania zaraz po powrocie z pracy czy zakupów. Wtedy jest szansa, że bateria do rana zostanie podładowana.

Zalety ładowarki do samochodów elektrycznych:

  • przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych są szeroko dostępne na rynku i pomimo ich małej pojemności są tanie w porównaniu z ładowarkami Wallbox
  • bardzo tanie rozwiązanie.
  • łatwa do przenoszenia i przechowywania.

Wady ładowarki do samochodów elektrycznych:

  • czas ładowania jest długi – kilka godzin, co sprawia, że nie nadają się do awaryjnego użycia w przypadku niespodziewanej przerwy w sieci
  • ograniczona moc zapewnia szybkość ładowania dla dużych akumulatorów. Przenośne ładowarki nie są odpowiednie dla Tesli S lub innych modeli samochodów, które mają pojemność 70 kWh lub więcej, ponieważ pełne naładowanie baterii zajmie im kilka dni.

Wallbox

Stacjonarna ładowarka do samochodów elektrycznych – czyli Wallbox – może być wyposażona w przewód zasilający lub gniazdo Type 2 do którego można podłączyć dowolny przewód do ładowania samochodów elektrycznych. Wallbox zasilany jest napięciem 400V, czyli podłączany jest do złącza siłowego instalacja trójfazowej. Większa moc pozwala na szybsze i jednocześnie bezpieczne ładowanie samochodu elektrycznego.

Podłączenie do sieci elektrycznej powinno być wykonane przez uprawnionego elektryka. Przy zakupie Wallboxa zwróć uwagę na jego moc, która z reguły 7kW, 11kW lub 22kW. Im większa moc tym krótszy czas ładowania. Wydajność ładowania Wallboxa może być regulowana w zakresie od 50 do 90%.

Zalety Wallbox:

  • Nie ma potrzeby używania przedłużaczy – ładowarka Wallbox przeważnie zawiera długi kabel do ładowania samochodu elektrycznego
  • samochód elektryczny może być bezpiecznie i szybko ładowany w domu
  • nie ma potrzeby instalowania specjalnego kabla od ładowarki do samochodu
  • ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą Wallbox nie degraduje baterii w takim stopniu jak szybkie ładowarki prądu stałego

Wady wallboxa:

  • trwa to dłużej niż tankowanie benzyny czy oleju napędowego
  • są droższe niż ładowarki przenośne

Fotowoltaika i ładowanie samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne są przyszłością, ale nie są one bez problemów. Jednym z nich jest to, że ładowanie baterii elektryczne.

Średnie zużycie energii przez samochód elektryczny wynosi 14 kW na 100 km. Przeciętny kierowca dojeżdżający codziennie do pracy w większym mieści pokonuje do 1000 kilometrów miesięcznie. Oznacza to, że w ciągu jednego roku samochód elektryczny zużywa energię o mocy 1,7 MW!

Najlepszym sposobem na naładowanie samochodu elektrycznego są panele słoneczne. Wymaga to jednak instalacji o mocy o 2kWp większej niż wynikałoby ze standardowych potrzeb.

Ładowanie samochodu elektrycznego z fotowoltaiki pozwoli Ci zaoszczędzić dodatkowe kilka tysięcy złotych rocznie, zwłaszcza jeśli większość dystansu to jazda po mieście lub na krótkich trasach, gdzie można użyć zimnego silnika. Warto też zwrócić uwagę na niezależność!

Powiększenie instalacji fotowoltaicznej na potrzeby samochodu elektrycznego to niewielki wydatek, który może pozwolić Ci na jazdę swoim pojazdem bez ponoszenia kosztów prądu z sieci.

Koszt zależy od miesięcznego dystansu i wybranych paneli, ale będzie to około 8-9 tys. zł po uwzględnieniu dotacji takich jak Mój Prąd czy ulgi termomodernizacyjnej.

Oznacza to, że jeśli ktoś ma już fotowoltaikę o mocy 5 kWp – musiałby mieć zainstalowane co najmniej kolejne 2kW tylko po to, aby jego rodzina nie ponosiła już żadnych wydatków związanych z zużyciem prądu.